Nya lurar -Jaybird X2

Ett återkommande problem är att jag sabbar hörlurar på löpande band. Det spelar ingen roll vilken typ av lurar jag använder, om det inte är själva luren som blir förstörd så är det kopplingen till telefonen så att det skrapar eller hackar eller bryts så fort man rör sig. Så går det naturligtvis inte att ha, speciellt om man ska springa.

Då min vän Google entydigt pekade på Jaybird X2 så fick det bli ett par sådan.

Recension Jaybird X2

Jag har varit skeptisk till Bluetooth då de telefonheadset  jag har testat och använt har varit riktigt dåliga och tappat kontakten med telefonen. MEN då lösningen med sladd inte har fungerat så är det läge att titta på något annat. Lösningen blev en Jaybird X2. Nedan har jag recenserat den. 2016-05-15 20.11.22

Jaybird X2 är ett par trådlösa hörlurar som passar lika bra till löppasset som  cykelturerna  till jobbet. De har lagt krutet på  träning vilket både syns i reklamen och i den livstidsgaranti mot svett som ingår i lurarna.  Lurarna kan bäras med sladden antingen över och bakom örat tillsammans med de medföljande kabelclipsen så att sladden kan samlas ihop runt huvudet utan att hänga ner och störa under träningen, eller ner och runt nacken. Jag tycker inte att sladden stör när man har den runt nacken vilket gör att man även kan ha mössa och hjälm väldigt enkelt utan att behöva pyssla sladden.

Komforten

Lurarna kan  parkopplas med upp till åtta enheter kan du enkelt använda dem med både telefon och dator eller varför inte bara med Apple Watch. Det följer med två sorters öronproppar att använda med hörlurarna, silikonproppar och en uppsättning med skumproppar (Comply Foam Tips). De senare måste tryckas ihop lite och sedan hållas på plats i örat några sekunder medan de expanderar och stänger ute omvärlden. Det är dessa jag använder då jag tycker att jag får ett behagligt genomsläpp av omvärldsljud. Till dessa proppar följer det även med vingar så att hörlurarna sitter fast i örat det är just dessa som gör att man kan lita å att lurarna sitter fast i örat även när man köra tuffa intervaller. 2016-05-18 21.13.49

Men ljudet då?

Då jag inte är någon ljudnörd och kan knappt skilja på diskant och bas så nöjer jag mig med att säga att det låter bra och ljudet  är varken för skränig eller för hårt oavsett vilken typ av musik jag spelar eller vilken miljö jag är i.

Det bästa är att man slipper sladden och musiken kan spelas upp oavsett var man har telefonen (fickan, väskan, skrivbordet), naturligtvis finnes det en begränsing i och med Bluetooth 2.1 men det är ingenting jag har märkt någonting av.

Ska jag köpa då?

Helt klart!

Inga sladdar som är i vägen, batteritid som är bättre än väntat och inget känsla av att de alltid är urladdade eller behöver laddas. Ljudet är riktigt bra och batteritiden lika så. Efter att ha hittat rätt pluppar och vingar stör inte lurarna och jag har haft dem i öronen under både långpass och Göteborgsvarvet utan att störa eller skava.

Fördelar
+ Vingarna – sitter där de ska
+ Inga sladdar
+ Bra ljud
+ Inga sladdar! (ingen)

Nackdelar
– Det är inte lika enkelt med Bluetooth som med en sladd. (man måste få det att koppla)
– Kanske är lite dyra

Läs mer på deras sida där det även finns bra och enkla instruktionsfilmer http://www.jaybirdsport.com/

2016-05-15 18.48.50

