Öka takten sista kvarten

eller kanske inte.

Sista veckan är det många som får panik och ska träna ikapp och äta rätt inför årets stora mål Göteborgsvarvet. Men nu gäller det att vara kall, lita på att man har gjort den träningen som behövs och absolut inte börja laborera med maten, har man ätit skitmat så är det inte nu man ska börja äta groddar så att säga.

GV21Khalfmarathon_RGB

Ett lopp på 21km klarar man på vanlig mat och inget vi behöver lägga om kosten.  Ät vanlig mat, i vanliga portioner. Detta med kosten tar vi tag i 23 maj med hjälp av tex 

Jag kommer att träna enligt följande.

Distans + fart:
10 km distans lugn distans + 5*2 min med 1 min vila, sikta på under 4 min/km
10 min jogg
Stretch

Distans + fart:
6 km lugn distans + 3*3 min med med min vila (4,00 min/km) + 3*1 min med 1 min vila (kontrollerad snabb fart, under 4 min/km)
10 min jogg
Stretch

Detta bygger på att jag inte riktigt är i den form jag skulle vilja vara och körde ett kort långpass idag Söndag.

Sedan är det bara att köra.

Mathias Klang-Giid luck
📷: Mathias Klang, Flickr

 

 

 

 

 

 

 

