Ett belekt Januari

En liten sammanfattning av januari är väl på sin plats. Enklast summerar man den väl i bilder för en bild säger mer än tusen ord.

2016-01-05 14.15.45-cutDistanser

Distansen har varit lika bleka som januari solen i Göteborg.
Den har funnits men tittar man bort så har den försvunnit.
Så har också distanserna gjort…..
Totalt har jag presterat två långpass och även de har inte varit speciellt långa (14,5 och 15,3 km).

 

DCIM102GOPROFart

Det är inte lukten som dödar utan det är farten som man brukar säga. Det har varit ett par fartpass av typen 8x2min (1min vila) och 8*3 min i 15,3 km/h med 1 minut vila. Farten är 3,55 min/km 2 min vila + 8*1 min i 16,7 km/h med 1 min vila. Farten är 3,35 min/km.
Men redan vid det andra fartpasset kändes det att det var någonting som inte stod rätt till.

Var det vinterlöpning i dubbskor eller var det något annat så som en annalkande förkylning?

2016-01-17 10.26.42Vinterlöpning

Äkta vinterlöpning är ingenting man är bortskämd med i Göteborg, här är det mest is och slask löpning som gäller. Men så ibland så blir det en gnistrande vinter dag med -10 och snö och sol och då är det underbart.
Detta år hände det den Söndagen den 17 januari 2016. Det var vindstilla, -10 och snö på marken. Många sprang Sandsjöbacka trail vissa andra sprang på asfalt runt Änggårdsbergen oavsett var man sprang så var man inte rutinerad så frös vattnet i vattenflaskorna.

 

 

sneezing.jpg.size.xxlarge.letterboxNysningar och snor

Den fanns där, lurande och smygande. Familjen var redan drabbad kring jul men trots allt klarat sig genom julhelger men så dök den upp hos ett barn och sedan hos en vuxen och ett barn till. I detta läget så vet man men man hoppas hoppas för allt i världen att man ska klara sig….. Men icke kände att något vara galet då jag var tuvungen att av bryta ett fartpass den 12/1 vilade fram till Söndag (4 dagar) sprang ett pass (ovan) men fick backslag och vilade ytterligare en vecka 18-25/1 sprang en kort tur på affärsresan i Köpenhamn inte riktigt bra. Fortfarande VAB hemma med nu äldsta barnen vilade vilade och vilade och testade en runda på Januaris sista dag med gott resultat.

Detta resulterade även i att jag ställde in Winter Run i Göteborg vilket var mycket synd så det var en planerad aktivitet med jobbet. Nu fick de klara sig utan mig och gjorde detta med bravur.

Så hur gick det då?

Blygsamma 79,7km löpta i januari och hela 16 vilodagar pga förkylning eller förkylnings känningar. Det bygger inga 1.35 på halvmaran.
Men som sagt nu går vi in i Vabruari och hoppas att det värsta är över och att jag och familjen får hålla oss friska så ska vi nog se till att det blir ett par extra meter löpta under februari.

januari

Nu kör vi mot februari och hoppas att vi håller oss friska.

