Långpass i Skatås

Som Göteborgslöpare besöker man ibland Skatås. Eftersom det ses som den heliga gralen inom löpning. Så gjorde även jag idag då jag lämnat barnen hos lekkompisar och på så sätt redan satt i bilen och helt plötsligt hade två timmar över.

Jag är ingen stor fan av Skatås eller för den delen att ta bilen till en plats för att springa. Springa anser jag att man kan göra direkt utanför dörren. Jag kanske är bortskämd med att jag gillar att springa på asfalt och att jag har Ängårdsbergen en lätt uppvärmning bort så jag behöver inte bil transportera mig till en lämpligt motuonscentra för att springa.

Nå väl idag gjorde jag det och körde upp till Skatås Motionscentral planen var att springa lånpass eller i alla fall längre än 8:an men när jag klev ur den varma bilen så insåg jag att det var kallaren än jag tänkt mig och det riktigt kändes att det var vinter på g med snö i luften🌨. Så planen blev först 8:an för att känna på det och där efter 5:an eller ytterligare ett varv på 8:an beroende på känsla.

8:an

Väl ute på 8:an så kändes steget lätt och värmen kom tillbaka till kroppen så jag rullade på i ett vad jag tycket ok tempo.

2016-01-02 15.06.15Malde på och stannade till och med till för att plocka fram GoPro kameran.
För att filma och fota. (Ska man hålla liv i denna bloggen så gäller det nog att fota endel). Någonstans vid i bakhuvudet malde kollegans utmaning att jag skulle springa den på 41 minuter så att hen skulle ha någonting att sikta mot så det blev planen.
Tycker att jag lyckades hyffsat att vid skylten klocka in på 8,2km på 41:09 så nu har hen en utmaning så får vi göra på på riktigt på Solvikingarnas Vårtävling. Väl framme vid tavlan stannade jag för andhämtning och lite vatten för att sedan ge sig ut på nästa varv.

5:an

Nöjde mig med den tuffare 5:an istället för ytterligare ett varv på 8:an. Börjande med att haka på en gubbe som sprang åt samma håll som 5:an men det visade sig att han inte alls skulle springa femman utan han skulle springa till bilen som han parkerat vid parkskolan i Kåltorp med denna omväg tog vi ny tag och sprang tillbaka mot skatås och öppnade ögonen och lyckades tillslut hitta 5:ans gula markering.

Femman är mycket mer kuperad och tuffare enligt mitt tycke så efter 8km + omväg i benen så sänktes tempot betänkligt under denna delen av rundan. Skulle vara intressant att inleda med 5:an och sedan springa 8:an för att se hur det känns på 8:an.

btw: Insåg på 5:an att det enda jag ätit på hela dagen var frukost och två överblivna pannacotta från nyårsmiddagen och då stack jag ut vid 14:30 men det gick ju bra ändå .

Bra pass och bra start på 2016

2016-01-02 15.46.03

