Racerapport Sylvesterloppet 2015

Nyårsafton innebär Sylvesterloppet. Roligt lopp som jag lyckats bra på de senaste åren. Fast nog skulle det vara roligt med lite mer klimat ❄️🌨🌬❄️ så det blir lite mer av en utmaning och inte ett bara ett lopp man vill springa fort på.

Årets upplaga var helt fritt från ❄️🌨🌬❄️ och Solvikingarna hade dessutom fått bort nästan alla infläckar i Gårda där det brukar var lite isigt. Bra jobbat!

Åkte hemmifrån vid 11 och var i god tid i tenninshallen för att känna på stämningen och lämna in väskan. Där efter gav jag mig ut på en uppvärmningsrunda på ca 10-15 min bestående av lugn jogg med ett par fartökningar. Med ca 15 min kvar var jag på plats på Heden, jag fortsatte min uppvärmning på konstgräsplanen och där efter i startfållan.

Jag ställde mig i 38-45min fållan rätt långt fram för jag räknade med att det skulle komma personer och ställa sig innan mig och på så sätt anpassa min startposition, detta skedde dock inte så jag hamnade VÄLDIGT lågt fram nästan så jag stod med eliten.

De första kilometrarna 1 till 5

Med den taktiska missen så gick första kilometern lite väl fort och jag agerande ändå rundningsmärke. Planen var att springa i 4:25 tempo hela loppet vilket skulle resultera i en tid på 44 minuter (och helst under det).  Sylvesterloppet 1-5km
Första kilometern gick på 3,57 och där efter kom jag in i något mer hanterbart tempo och höll 4:17 upp till kilometer fyra. Där blev det en skoknytning vilket sänkte farten något samtidigt som det som syns som en obefintlig backe upp från Gothia Towers till Bergakungen är rätt sugande trots allt.

Andra halvan kilometer 6-10

Nu gällde det att bita ihop förvalta det uppbyggda försprånget på ca 39sek (enligt Sylvesterloppet 6-10kmGarmin). Kilometer 6, 7 gick bra och rullade på enligt plan när jag mötte motvinden i Gårda kändes det att öppningen varit hård och veckans magsjuka inte alltid är den optimala uppladdningen för att springa lopp. Kilometer åtta och nio var tuffa där jag återigen skulle besegra den sega backen upp till bergakungen, det tillsammans med en stark doft av biopopcorn och att jag blev tacklad av en orienterare i kurvan in på bohusgatan kunde jag dock uppbringa en spurt och en avslutande kilometer på 4:20. I mål på 44:55 😀 enligt Garmin och 45:04 😠 enligt officiell tidtagning.

Summering
  • Mer kontrollerad öppning är att föredra.
  • Start position är väsentlig
  • Uppladdning med Magsjuka är inte att föredra
  • Inga dubbskor behövdes detta året
  • Kolla knutarna ordentligt – första gången detta hänt, första gången med Saucony Kinavara 6 
  • En Gel skulle ha behövts vid 7-8km

sylvesterloppetkarta

