Summering av 16 veckor träningspass

Så här lite sent så fick jag ändå känslan av att jag ville skriva ett par tankar kring de 16 veckornas träningspass jag fick av Aktivitus när jag gjorde testerna. (Har skrivit om testerna här).

Som sagt i testerna ingick 16 veckors träningsprogram som ska vara baserad på de testerna jag fick fram i testerna.
Man fick alla 16 veckor i ett svep vilket jag kan tycka är sådär, bättre hade varit 8 veckor, sedan kort mail avstämning och sedan avslutande 8 veckor, Men som sagt 16 veckors träning levererades.  Det som var mycket bra var att det medföljde en förklaring och ett syfte till alla olika typerna av passen.
Exempel1 Träningspassen och veckorna såg ut såhär

Exempel2

Jag har genomfört i princip alla passen, inte varit sjuk överdrivet mycket. Lyckas hålla i träningen under sommaren (start vecka 29). Den stora skillnaden mot mitt eget upplägg innan sommaran vara att många pass gick i samma fart med sporadiska inslag av Långa intervaller. Här fick man springa långsammare på långpassen men samtidigt springa fort på intervaller.

Så hur gick det då? Det kan du läsa här…….

Sammanfattning Plus / Minus

+ Att ha ett träningspass som är planerade för veckan
+ Genomtänkta pass av kunniga personer
+ Enkelt att träna efter och se syftet med träningen
+ Roligt och något som jag trivs med att ha en extern part som planerar träningen
– Hur individanpassade är de? (Jmf med kollega så är det mycket lika trots olika testvärden)
– Saknar avstämning i halvlek
– Svårt med 30/30 intervaller,

 

Andra som skrivit om test hos Aktivitus

Snabbafötter: http://www.snabbafotter.se/page/10/
Orka mera: http://piggelina.se/2015/05/laktat-test-och-test-av-vo2-max-hos-aktivitus/
Runday: http://www.runday.se/troskeltest-och-vo2max-test-med-aktivitus/
mfl
Se här: http://lmgtfy.com/?q=Test+aktivitus+blogg

Annonser