Racerapport Varbergs Halvmarathon

Så hur gick det det då med uppstyrd träning, vad jag tycker om träningen från Aktivitus kan du läsa här.
Ser Varbergs Halvmarathon som examen på detta.

Varbergs halvmarathon är en liten tävling som har vuxit lite detta andra året. Totalt  265 som fullföljde både för herrar och damer.

2014 228
2015 265

Banan är en trevlig banan där man bland annat springer i Apelviken längst med havet och stranden förbi kurhotellet upp på Hästhagaberget men utsikt mot havet.  Man springer även genom flera parker/stadsskogar, bland annat genom den fina Påskbergsskogen och Brunnbergsskogen. Trevlig bana med andra ord.
Skillnaden med detta loppet och andra lopp är att det är endast i början man behöver trängas men vid 4km har man svängrum åt alla håll om man  vill.

Nå hur gick det då!

Planen var att springa under 1.50 eftersom det var lite av den målsättningen jag vågat yppa på jobbet och skulle knäcka en del personer.
Ställde in Garmins funktion virtuell partner på 5:10 vilket skulle ge tiden 1:48 vilket kulle innebära ett pers med 2 minuter mot min fjolårets tid i Varberg och 18 minuter mot Göteborgsvarvet  som jag skrivit om här.

Började och tuffade på och höll mer koll på pulsen än på tempot så de första 5km passerades på ca 22 min utan större ansträngning, stannade vid vätske station vid 8km och gick och drack.Fortsatte fram till 12 km i samma tempo, där jag även plockade fram en Gel och fortsatte. Allt gick bra till kilometer 17.

Vid kilometer 17 hände någonting och  kilometertiden gick från 4:47 till 5:32 och tankarna började komma. Men jag bet ihop sög i mig en gel igen och tog ett steg i taget och insåg där att drygt 4km kan jag springa när som helst, fick ner km tiderna till 4:46 på artonde kilometerna men 19 och 20 var åter igen över 5 min/km. Men nu var det bara 1 dryg kilometer kvar så jag kämpade på pressade mig under 5min/km och höjde armarna i skyn för folkets jubel och en slut tid på 1:43:10.
2015-10-17 15.49.23
Så otroligt nöjd över loppet har aldrig sprungit fortare, var inte helt utmattad, nöjd med genomförandet. Dock lite feg med målsättningen.

Så man kan säga att regelbunden och strukturerad träning ger resultat …. konstigt vore annars.

En reaktion på ”Racerapport Varbergs Halvmarathon

Kommentarer inaktiverade.