Testad och klar!

Har länge sneglat på testerna som görs av Aktivitus men det har alltid kommit någonting emellan. Antingen har tiden inten funnits eller så har jag känt att jag inte är tillräckligt tränad för att bli testad. Vilket i sig är en konstig inställning, man gör väl testet för att se vilken nivå man är på så man kan förbättra sig.

Men så uppenbarade sig en lucka i kalendern och en tid för test samtidigt som jag kände att jag kommit igång. Så 19:00 den 30/6 2015 klev jag in på Aktivitus testcenter på det gamla kasernområdet i kviberg. Mattias som skulle testa mig tog i mot och vi pratade lite om hur testet skulle gå till och hur Aktivitus jobbade och fungerade.

Jag har köpt ett Löparpaket där det ingår:
– Ett Avancerat test på löpband med mjölksyramätning
– En test av maximal syreupptagningsförmåga (Vo2max)
– En Löpstegsanalys
– Ett Personligt anpassat träningsprogram över 16 veckor
– En löpartröja i funktionsmaterial från Newline

Nu var dags!
Vi började med mjölksyramätning vilket innebar löpning på band i 24 minuter i stegrande tempo och stick i fingret efter var fjärde minut då även tempot höjdes en nivå.
För min del var det tempo från 9km/h till 14km/h. tanken är att man ska få en bandyklubba på laktattestet och inte ens med godvilja kan man säga att jag har en bandyklubba – så redan där ser jag vad som måste jobbas med.

Laktat test - Aktivitus
 

Man kan utifrån detta tester identifiera mina träningszoner. Vilket kommer att vara tillhjälp för mig när jag ska definiera olikazoner pass typer och var jag bör ligga för att flytta min laktattröskel mer mot en bandyklubba.

Där efter var det dags för ”Bane” testet eller som Aktivitus kallar det Vo2max detta innebär att man får p sig en fin blå mask över mun och näsa (där av ”bane” testet). (Ni ser likheten) (läs mer om Vo2 test här eller här eller här).
20150630_200701 Bane_TDKR3

Själva testet går ut på att springa i en hög hastighet där lutningen ökar gradvis. Jag sprang i 13km/h där ökningen var 2% varannan minut. Genom aningen i masken mäts volymen och antal andetag sedan springer man till benen viker sig. Vo2För mig blev värdet 54,4 VO2/kg jag trodde det skulle vara bättre och en viss besvikelse infann sig. Samtidigt ger detta ett utmärkt avstamp för att rätt träna och smartare.

Den gröna stapeln jämför med andra personer i samma ålder. Aktivitus snitt för män ligger på 54 så i den jämförelsen får man vara nöjd trots allt. (Det är ju inte alla som gör dessa test bara för det är kul).

Samtidigt som jag plågades på bandet så filmades jag för en2015-07-02_1247 löpstegsanalys light och det jag framförallt behöver jobba med är tyngdpunkten och komma mer under kroppen. Fram med höften och luta mer framåt (inte överkroppen). En övning som jag fick tips på var att springa tätt bakom någon utan att trampa hen på fötterna. Så är det någon som springer i kapp er och inte springer om så är det bara jag som är ute och tränar 🙂

Summering:

Efter den första besvikelsen efter att jag inte var Elit eller extraordinär så ser jag detta som en väldigt bra grej och någonting väldigt nyttigt för mig som är relativt ny på detta med löpning. Jag tror samtidigt att detta kommer att ge mig det lugn och trygghet jag behöver och förhoppningsvis kan jag släppa tanken på att jaga mil och bara springa för att få in meter på kontot .

Återkommer när jag fått träningsprogrammet.

Har ni gjort liknande test? Vad tycker ni? Har jag fel om värden eller förklaringar?

