Så startar vi igen

Då var det dags igen att starta om denna tävlingssäsongen har inte börjat bra, eller den har väl inte börjat alls.
Efter ett Göteborgsvarv som genomfördes efter 6 veckors löpfrånvaro gick det som det gick. Därefter så vårdade vi en blåsa stor som en femkrona och två ömma tår där nu naglarna är blå. Men trots det försöker jag komma igång sprang tillslut 2,7 mil den veckan och trodde att jag var igång laddade för kommande vecka men trycket fanns inte där, skrev om det här.

Mycket riktigt det slutade med att jag blev tröttare och tröttare och tillslut… tappade jag rösten, eller som kollegorna säger jag har äntligen kommit i målbrottet. Så denna veckan (24) så har det inte blivit en enda meter sprungit och jag har dessutom anmält mig till Malmömilen på lördag. Fortfarande osäker på start men det lutar åt en DNS.

Så då är det väl dags att bli frisk och börja ladda för en höstsäsong. Höstsäsongen kommer att bestå av:

  1. Test hos Aktivitus för att sätta nivån och få hjälp med upplägg och lite värden.
  2. Träna smart så att effekten blir rätt och inte bara springa på.
  3. Fokusera vid träning.

Men först blir det till att starta upp träningen, läste en tweet från Runnersworld kring hur man bygger upp sin träning ska försöka följa den så att jag får en god grund och inte stressar.
Så de första stegen tar jag på semestern på Rhodos enligt följande.

Week One
Monday: Run easy effort 45-60 minutes
Tuesday: Cross-train 30-45 minutes (strength training and low-impact cardio)
Wednesday: Run 3×4 minutes at a moderate tempo effort with 2 minutes recovery; add 10 minutes for warmup and cooldown. Build to 5×4 minutes.
Thursday: Cross-train 30-45 minutes (strength training and low-impact cardio)
Friday: Run easy effort 30-45 minutes
Saturday: Long run at easy effort 60-75 minutes
Sunday: Rest day
Läs hela artikeln här: http://www.runnersworld.com/ask-coach-jenny/how-do-i-build-a-training-base

Så önska mig lycka till. Nu kör vi!

Long_Distance_Running

