Racerapport – Göteborgsvarvet 2015

Dags för Racerapport för Göteborgsvarvet. Känns som det behövs en del förklaringar för att göra detta lopp rättvist. Men först statistik.

Enligt Göteborgsvarvets sida:

Inofficiella resultat Som ni ser är tiden över två timmar, den är även över 1.53.00 och således även över 1.45.00.
Inget av mina tidsmål nåddes således, men trots att det det inte nåddes så är jag ändå ganska nöjd med mitt första Göteborgsvarv och jag är rätt tacksam att det blev som det blev. Detta var ett utmärkt tillfälle att   genomföra varvet utan att ha de tidskraven på sig men ändå få testat på folkmasssan, trängseln, strukturen Götaälvbron, slakmotan från Avenyn upp till målet.

Efter detta laddar jag om till Göteborgsvarvet 2016
gbg2016

Loppet – Göteborgsvarvet 2015

Starten – Startade i grupp 6 vilket var en utmärkt grupp eftersom samlingen var på Slottskogsgatan vilket gjorde att man fick lite mer plats att värma upp och kunde i lugnt och sansad takt röra sig mot starten.  Starten flöt på och trängseln fanns men var inte så påträngande kunde löpa på i ett 5 min tempo vilket för stunden kändes optimalt.  Säldammsbacken passerades utan besvär och resan mot Älvsborgsbron gick sin gilla gång.
Hisingen – Väl på Hisingen började det kännas i benen att de inte har löptränat på 6 veckor, och jag tog min första gå paus vid vätskan i Eriksberg. Fortsatte dock att ramla på men någonting skavde i skon….racerapport3-garmin-text
Avenyn – Direkt efterbron vek jag in i sjukvårdstältet för att bli omplåstrad, det visade sig att lilltån på vänster fot var en stor blåsa. Inte så mycket att göra åt det, men det sattes ett Compeed och
tejpades. Totalt tog detta 6 minuter vilket åtminstone hälften bestod av att sjukvårdarna var osäkra på vad de skulle göra, vilken sax de skulle använda etc. Jag fick välbehövlig vila men tappade 6 minuter vilket troligtvis gjorde att jag inte tog mig under 2h. Avenyn löpningen var ovanligt trång och det var fler gånger jag klev upp på trottoarkanten med ena foten och vara nära att hamna i staketet eller direkt på någon annan löpare.  Foten smärtade och nu var det 2015-05-23 15.15.07mer att ta sig igenom flera gå pauser följde längst Allén.
Övre Husargatan – Inledes med att jag stannade och pratade med familjen som stod och hejade på detta gav energi och dottern hade gjort en fin skylt! Passade även på att trycka i mig en nötcream.  Fortsatte att knata på och bara fokuserade på att ta mig i mål.
Slottskogen & Målgång –  Jag tog mig i mål! Jag fick Medalj och kexchoklad. Vad mer kan man begära. Sista delen var ok men inte trodde jag att uppförsbacken från parkeringen i Slottsskogen till slottsskogsvallen var så brant 🙂 Jag har löpt den många många gånger och inte tyckt att det var en backe men nu var den som värsta berget.

Varför gick det inte som det borde ha gått då?

  1.  Fot problem som pågått sedan
  2. Ingen löpträning sedan 6/4 och fram till veckan innan Varvet. Perioden har inte fyllts av andra konditionspass.
  3. Nya ortopediska inlägg. Levererades på 19/5 (3 dagar innan varvet) Endast sprungna med i 13,7km.
  4. När jag redan efter 8km kände att det ”DÄR” inte riktigt fanns på plats så nergraderades tidsmål efter tidsmål till att bara bli att komma runt.

2015-05-23 11.54.512015-05-23 15.33.54

Bilder på mej finns på Marathonfoton eller på min Instagram

