JÄ**A $k*t Fot!

I Mitten av mars rampade jag upp träningen vad gäller distans för att sätta punkt för vinterns distanslöpning och börja köra mer tempo, fart och intervaller. Detta var vecka 12 & 13 efter det kördes en transportlöpning i snöstorm (typ) och sedan ett lugnt och stilla pass i Stockholm när jag var på Webbdagarna. Det var då det hände. Under rundan kände jag ingenting men när jag blivit kall och skulle resa mig upp kunde jag inte stödja på foten. Dagen efter blev det till att halta och sitta så mycket som möjligt. Vilade i 4 dagar och där efter testade jag foten häll det gjorde den inte så jag vilade ytterligare och testade igen efter 2 dagar då jag inte känt någonting allt på foten även vid belastning. peroneus-senan
Tyvärr så höll det inte utan fick avbryta passet efter 3 km löpning. Skrev något syrligt på JOGG och fick svara av Johan Pihl (tränare i IFK Göteborg Långlöpare). (se nedan).

Han gissar på inflamation i peroneus-senan Peroneus-senan är inblandad i att kontrollera pronationsrörelsen,

Förslaget från Johan var följande, det funkade bra för både mig och henne:

1. Löpvila under 5-7 dagar (jobbigt, jag vet).
2. Voltaren-gel 2 ggr om dagen på det inflammerade området.
3. Starta upp löpning lugnt och sansat efter cirka en vecka. Om du har använt nya dojor som är ovanligt lätta och/eller du misstänker har kombinationen mycket dämpning/lite stöd, gå gärna tillbaka till något som du vet är stabilt ett tag, även om det är tråkigt.
4. Spring inte terräng eller på vägar som lutar i sidled, då får pronations-mekanismen jobba mer, vilket stressar senan.
5. Spring inte tills det börjar kännas, utan börja med ett par kilometer, och rampa upp försiktigt.
5. Isa gärna senan 10-15 minuter efter dom första passen. Jag körde med en påse frusna ärtor…
6. Fortsätt gärna med antiinflammatorisk gel tills du kört ett par pass och känner dig stabil.

Jag hoppas det är vad jag tror (det låter väldigt spot on) och jag hoppas det löser sig fort. Min begränsade erfarenhet säger att denna skadan fixar sig rätt fort om man bara tar det lite lugnt och ger den chansen att läka ut. Johanna i löpargruppen som fick detta hade mindre än 10 dagars uppehåll, och kunde 6 veckor efteråt springa sitt första LL.

Så nu följer vi detta till punkt och pricka för snart vankas Kungsbacka loppet och Göteborgsvarvet.

